Dag 7 - Tour Sakau dag 3 - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Kaitlin Barsch - WaarBenJij.nu Dag 7 - Tour Sakau dag 3 - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Kaitlin Barsch - WaarBenJij.nu

Dag 7 - Tour Sakau dag 3

Door: Kaitlin

Blijf op de hoogte en volg Kaitlin

20 Mei 2018 | Maleisië, Sandakan

Dat deze dag de dag van gisteren nog zou toppen hadden we nòòit verwacht.
Om 5 uur weer opgestaan en om 6 uur vertrokken voor onze 2e ochtendcruise, met nieuwe gids met een hele hoop leuke weetjes en verhalen. De wind was zacht, de temperatuur wild en we waren zo goed als de enige boot op het water. De Tour zou normaliter 2 uur duren, maar na een half uur vroeg onze gids al of we het erg zouden vinden wat later aan het ontbijt zouden zitten, natuurlijk niet! Het was zo'n mooie ochtend dat hij graag verder stroomafwaarts wilde varen 'with chance of more wildlife'.
En of hij dat waar heeft gemaakt, in èèn Tour de Borneo big 5 gezien, Oeran Oetang, krokodil, olifant, Hornbill (grote tropische Vogel) en Neusaap, check! De olifant is onze meest unieke vondst. De olifant is erg zeldzaam op Borneo en er zijn 2 kuddes van totaal 300 dieren. Om teleurstelling te voorkomen werd ons bij aankomst al vertelt at de grootste kuddes ten minste 2,5 uur van Sakau is op dit moment. De enige kans om er een te zien is een Jong mannetje dat in zijn eentje rond- pioniert op zoek naar een eigen kudde. Rivierkrokodillen zijn best Klein (vanaf ongeveer 1 meter) en erg schrikachtig. Toes we er eindelijk een Gevonden hadden met stille motor opzoek naar de beste foto. Terwijl wij Allen op de rivierkrokodil gefucused zijn, kijkt ons Britse reisgenootje naar de andere kant van de rivier en schreeuwt uit adrenaline "ELEPHANT!!" Collectief in een stuip van de schrik (ze had ook "crocodile,' kunnen roepen haha) draaien we om en onze gids met het gas vol open naar de overkant. We hebben de olifant mischien 5 seconden in extase kunnen zien, maar omdat ik onze camera al op superzoom had staan voor de krokodil ben ik uit reflex foto's gaan maken, hij is niet haarscherp, maar ik heb de jonge bull frontaal van voren (met al beginnende slagtanden) kunnen vastleggen, wat een mooi moment! Ons Britse reisgenootje is nog de hele dag geroemd om haar vondst, en terecht :) Een paar minuten later passeerde er een boot met 2 rangers, onze gids had hen geïnformeerd dat er een jong mannetje zich aan de rivier bevond, speciaal!

Tijdens deze zelfde Tour ook nog een hele lelijke, maar hele zeldzame vogel gespot, de Stomtok (geen idee of je het zo schrijft), van deze vogel zijn er wereldwijd nog maar 500, helaas sterft hij uit omdat hij moeras nodig heeft om te overleven, en in zijn eigen habitat verdwijnt steeds meer moerasgebied door invloed van de mens, triest. Er zijn professionele vogelspotters die speciaal naar Sakau komen om deze vogel te vinden en dat niet doen, wij wel ha!

Vol adrenaline aan het ontbijt, de stemming zat er goed in bij iedereen. Tot een uur of 3 vrij,terwijl we onze reis voor de komende dagen aan het plannen zijn, komt onze Britse reisgenoot (de vriend van..) bijna op zijn tenen en fluisterend naar ons toe of we de moeder Oerang Oetan hebben gezien achter de huisjes, UH NEE. In hoog tempo achter hem aan met alle spullen achtergelaten en alleen de telefoons op zak. Bijna op de plek waar hij de apen gevonden had snel onze slippers uitgetrapt zodat we geluidloos hen konden benaderen. Het was zo indrukwekkend... Zo'n 3 meter van ons af, op ooghoogte een moeder met kind (juvenile zoals ze hier zeggen) die van de bladeren aan het peuzelen zijn en wat rondslingeren. De tijd vloog voorbij maar ik denk dat we wel een half uur zijn blijven staan, waarna we in koor zeiden; "this isn't getting any beter than this moment". Super mooi om dit moment te delen met mensen die net zo gepassioneerd zijn over de natuur als wij.

Na de lunch tickets en hostel geboekt voor de komende dagen aan het zwembad met dreigende onweer op de achtergrond. Om half 3 even wat gedronken en om half 4 vertrokken naar de Bat Cave. Dit was toch wel even slikken voor mij, alles wat ik naar vind op één plek, donkerte, nauwte, ratten en kakkerlakken. Maar natuurlijk niet zeuren gewoon gaan! Op de heenweg nog een Makaak alfa mannetje tegen gekomen die niet van plan was van het pad te gaan. Uiteindelijk heeft onze gids met de hulp van een wandelstok van een van de andere gasten hem letterlijk 'de boom in gekregen' maar zijn ontblote tanden en het schudden van takken was zijn duidelijke bericht dat hij hier de dienst uitmaakt en hier niet van gediend was.

De batcave is de plek met de meeste vleermuizen en kakkerlakken van de wereld op één plek, tof dat laatste. Wat hier zo bijzonder is, is dat alle honderduizenden vleermuizen elke dag rond een zelfde tijdstip de grot verlaten om op jacht te gaan naar voedsel, genaamd 'bat exodus', en dit is een indrukwekkend gezicht!

Op de terugweg nog een moeder en kind Oerang Oetan over een hek zien lopen op 1-2 meter afstand en een boom inklimmen om Jackfruit te plukken en eten, kippenvel! Waarop de Britse jongen zegt 'maybe, it still could get better.. right?'

Op de terugweg heeft onze gids nog een schilpad gered die midden op de weg zat en eenmaal terug nogmaals te horen geregen dat we bijzonder veel geluk hebben gehad tijdens onze tours, dat vinden wij ook!! Er is geen garantie op het überhaupt zien van èèn wild dier, dus we zijn met onze kont in de boter gevallen de afgelopen 3 dagen.

Lekker gegeten, spulletjes ingepakt en zo een afsluitende cocktail in de bar, jammer dat het voorbij is, maar jeetje wat nemen we weer een ervaring mee naar huis..

PS: in heel Borneo zijn er nog 11.000 Oerang Oetans in het wild, dit kijkt veel, maar dit dier is ernstig met uitsterven bedreigd, de kans is aanwezig dat onze jonge generations deze dieren alleen nog maar uit boeken en films kunnen leren kennen..

• 21 Mei 2018 - 14:55

Jolan:

Jullie krijgen wat jullie verdienen!

• 21 Mei 2018 - 17:02

Melissa:

Wat een geluk!!! ❤️

• 21 Mei 2018 - 19:25

Loes:

Inderdaad weer een hele ervaring rijker. Wat super tof dat jullie zoveel wild gezien hebben.

• 21 Mei 2018 - 21:50

Linda:

Stelletje bofkonten. Wat een mooie live foto"s.Ik lees jullie verslagen met veel plezier.

• 23 Mei 2018 - 20:46

Lilian:

Prachtige verhalen en mooie herinneringen !