Dag 13 - dag 2 Mulu NP - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Kaitlin Barsch - WaarBenJij.nu Dag 13 - dag 2 Mulu NP - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Kaitlin Barsch - WaarBenJij.nu

Dag 13 - dag 2 Mulu NP

Door: Kaitlin

Blijf op de hoogte en volg Kaitlin

26 Mei 2018 | Maleisië, Kuching

Vandaag op tijd opgestaan om zo veel mogelijk uit de dag te kunnen halen. Om half 8 zaten we aan een ontbijt met pancakes & honing met uitzicht over de rivier. Daarna tas gepakt en om kwart voor 9 vetrokken met een 'longboat' naar onze eerste grot, de Cave of the Winds. Op de heenweg zijn we nog gestopt bij een lokale stam met een ochtendmarkt waar ik mijn souvenir gescoord heb, een houten blaaspijpje met pijtjes waarmee headhunters op dieren jagen in het regenwoud, heel mooi en een belangrijk deel van de cultuur in Borneo. De film Pocahontas begint weer helemaal te leven in m'n hoofd (is nooit weg geweest denk ik haha!)

De Cave of the winds is zo bijzonder omdat het er waait, wat natuurlijk een absurde gedachte is bij een grot! Prachtige maar intensieve hike waarna we even pauzeren bij de rivier. Daarna door naar de Clearwater Cave waar voor +200km rivier doorheen stroomt, het is hiermee de 7e grootste grot van de wereld met dit fenomeen. Onze gids vertelde dat de kans groot is dat de plaatsing van de grot nog een aantal plaatsen stijgt, omdat de onderzoekers die hier elke 2 jaar komen en deze ranglijst bepalen, het einde van de ondergrondse rivier tot op heden nog niet gevonden hebben.

Moe maar voldaan komen we terug bij dezelfde rustplek waar we nu de kans hebben in de rivier te zwemmen, daar zeggen wij geen nee tegen na 3 uur bikkelen bij 30 graden en een extreme luchtvochtigheid. Moe maar voldaan terug naar het park voor een thee en koffie op de veranda, genieten!

Om een uur of 2 wilden we gaan lunchen maar beseften we dat we bijna geen contant geld meer hadden, en bij het restaurantje kan je alleen contant betalen. Dus 'even' naar de receptie om te pinnen. Dat was niet mogelijk, er was geen geld en eten uit het restaurant afrekenen bij de receptie was geen optie. Bij het vliegveld? Geen ATM, waar dan wel? We konden het proberen bij het Mariot resort verder op, dus zo gezegd zo gedaan. Er rijd vanaf het Mariot constant een busje op en neer van en naar het vliegveld en het Mulu NP, de security van het park heeft geregeld dat we kunnen meerijden, top. Tien minuten later aangekomen bij het Mariot, chique resort maar zou er zelf niet willen zitten. Mam had een goed idee, laten we nu er hier toch zijn lekker lunchen! Zo gezegd zo gedaan en ons heerlijk laten verwennen. Bij binnenkomst hadden we gevraagd of we met kaart konden betalen en dat was geen probleem, toen we 1,5 uur later wilden afrekenen had dat ding geen verbinding. Dus tijdens het wachten met een Frans-Canadees zitten kletsen die op het resort werkt. Geen extra geld maar wel heerlijk gegeten!

Terug met het busje naar het NP, lekker gedoucht en nog even chillen voordat we om 19:30 aan de Nightwalk beginnen.

De Nightwalk was super leuk, en ander half uur vèèl te kort wat ons betreft! We hebben vele soorten wandelende takken gezien, niet zoals bij ons thuis, maar meer als een stronk haha. Verschillende soorten kikkers, insecten en we hebben een slang gezien, een hele giftige, naam alweer vergeten. Ik vertelde de gids dat wij gisteren ook een zelfde soort slang hebben gezien die een eekhoorn aan het verorberen was. Hij vroeg om een foto dus deze er even bij gehaald, en hij zei dat we bijzonder veel geluk hebben gehad. Een slang vinden is bij daglicht is heel moeilijk, laat staan een etende slang! Maar het was niet dezelfde,de slang van een dag eerder was niet zo giftig, Razor nogwattes genaamd. Op de terugweg naar ons huisje zelf de speurtocht nog even doorgezet en nog een mooie salamander en kikkers gevonden.

Door de hoge luchtvochtigheid ons even snel afgespoeld en nu met een wijntje en chippies op de veranda, we zijn voldaan (beetje moeie voeten) van een prachtige dag!

Morgen verlaten we helaas Mulu NP weer, maar komen we weer terug in ons aangename hostel ter voorbereiding van Bako NP, wat een feest niet?..

• 03 Juni 2018 - 07:50

Melissa:

Klinkt als weer een heel bijzondere dag! Ik blijf wandelende takken toch als bijzondere dieren zien. Zo’n bizar lijfje hebben ze!