Dag 10 06/03/2015 St. Lucia I - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Kaitlin Barsch - WaarBenJij.nu Dag 10 06/03/2015 St. Lucia I - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Kaitlin Barsch - WaarBenJij.nu

Dag 10 06/03/2015 St. Lucia I

Door: Kait

Blijf op de hoogte en volg Kaitlin

07 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Durban

Dag 10 06/03/2015 St. Lucia (Isimangaliso Wetland park) I

Wauw!! Eerst nog even terug naar gisteren. Mam en ik zitten lekker aan onze noodles als er van achteren in z'n uppie een grote, super mooie Nyala aan komt lopen. Mam en ik blijven beide heel stil zitten en zeggen niets, want de dieren zijn banger voor onze stem dan ons lichaam of auto. Begint die Nyala serieus onze bakjes met noodles uit te likken, werkelijk prachtig! Snel weggehaald natuurlijk want ons eten is niet goed voor hem. Voor we het wisten stond er een groep van 5/6 man om onze tafel om ook eens zo dicht bij te kunnen kijken. Wat een spannende, maar super mooie ervaring! Daarna kwam onze vriend 't wrattenzwijn (of familie) ons gasbrandertje en theeketel weer omgooien met hoop op iets lekkers..

Vanochtend de voor het eerst met stress begonnen, de autosleutels kwijt! Voordat ik gister ging slapen heb ik Steef nog even gebeld, dus mam had voor mij het licht aangelaten in de auto. Toen ik klaar was met bellen mijn iPod gepakt, licht uit, slotje dicht geklikt en gaan slapen. Dan heb je een auto die zo veilig is tegen inbraak dat je er zelfs met grof geweld niet in kan, mooi is dat als alle sleutels BINNEN liggen. Gelukkig was een van de medewerkers zo vriendelijk een zaag en tang te halen waardoor we binnen 15 min. weer bij onze spullen konden. Word wel een slotje betalen!

Onze lange weg vervolgd naar St. Lucia, liggende in het UNESCO wereld erfgoed Isimangaliso wetlands (wat plaats van wonder betekent). In één keer goed gereden! Eenmaal aangekomen op de camping wat gaan drinken bij het restaurant, want ik snak al 3 dagen naar WiFi. Maar natuurlijk geen WiFi want we zijn in Zuid Afrika, get used to it! Met uitzicht op een meer vol haaien, krokodillen en nijlpaarden een paar uur zitten kletsen met een stel uit Johannesburg. Hij heeft een eigen Game Lodge (een resort in een beschermd natuurgebied) en zij heeft familie in Nederland. Een hele hoop geleerd over de dieren door deze inspirerende kerel. In 2014 zijn er ongeveer 2000 neushoorns afgeslacht vanwege hun hoorn dat momenteel een dubbele waarde van goud heeft per kilo. In Azië denken ze dat je er beter van word terwijl het simpelweg gemaakt is van dezelfde vezels als onze nagels. Het ergste is nog, dat de afgelopen jaren rangers preventief het Hoorn verwijderden zodat stropers de neushoorns niet zouden doden. Als een stroper een 'behandelde neushoorn' tegen kwam vermoorde hij deze als nog als teken van ongenoegen naar de natuurbeschermers. Wat leven we toch in een rare wereld.. Máár ook veel leuke nieuwe dingen geleerd! Zoals dat de horens van de neushoorn zoals bij mensen hun nagels kan aangroeien en dat als nijlpaarden onder water verdwijnen ze op de bodem heel veel vaart kunnen maken, dat een krokodil zijn eigen lengte vanuit stilstand op wal kan duiken en nog veel meer!

Daarna tent op gezet, gedoucht en nu bij het restaurant op de camping, we kunnen niet in St. lucia gaan eten want je mag hier niet over straat na zonsondergang, het gevaar van nijlpaarden is erg groot. Ze zien er schattig uit chillend in het water maar veroorzaken de meeste menselijke slachtoffers.

Morgen om 08:00 uur gaan we met de boot twee uur over de wetlands varen waarbij we hopelijk veel nijlpaarden zien. Daarna even chillen bij een cafeetje waar ik hopelijk mijn dagboek weer kan updaten en mijn lief kan zien! Daarna gaan we naar binnen bij het Isimangaliso om hopelijk weer veel moois te spotten. Daarna weer St. Lucia in om een hapje te eten om daarna in het donker terug naar de camping te rijden. Ook weer een nieuwe uitdaging; de tent opzetten in het donker! :)

P.s: we hebben ons laten vertellen dat er veel branden zijn in en rond Kaapstad momenteel, hopelijk zijn ze snel onder controle!

• 07 Maart 2015 - 14:21

Nicole:

Leuk Kait, geniet van de rest van je reis en ja blijf bij de nijlpaarden vandaan als ze snachts op het land zijn. Heb je ook al cheetahs en luipaarden gezien? ENJOY!!!