Dag 17 13/03/2015 Addo dag 1 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Kaitlin Barsch - WaarBenJij.nu Dag 17 13/03/2015 Addo dag 1 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Kaitlin Barsch - WaarBenJij.nu

Dag 17 13/03/2015 Addo dag 1

Door: Kait

Blijf op de hoogte en volg Kaitlin

13 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Dag 17 13/03/2015 Addo Elephant Park dag 1

Toen vanochtend de wekker ging had ik heerlijk het klokje rond geslapen, helaas had mam niet zo fijn geslapen. We werden meteen verwelkomd door Sky, de iets te dikke labrador van de eigenaren van Toll In. Het ontbijt was typisch Engels maar wel lekker en een goede bodem voor onze laatste lange reis dag hier in Zuid- Afrika.

Voor dat we weer achter het stuur kropen een korte wandeling gemaakt met Sky, die hier als lokale gids dient en precies de weg weet. In Cradock, een wat grotere stad in Eastern Cape, grote boodschappen gedaan voor de komende week. De afgelopen twee dagen een vreemd gevoel gehad, je rijd door de binnenlanden van Zuid- Afrika maar alles doet Nederlands aan. De huizen, de mensen, de taal, de dorpjes, steden en namen van boerderijen en families. Denk aan dorps/boerderij namen als; 'Toekoms' 'Witkop' 'Stormberg' 'Groenheuvels' etc. De invloeden van de Nederlandse overheersing zijn nog erg goed zichtbaar.

Eastern Cape, de provincie waar we vandaag doorheen gereden zijn doet aan als een soort van wilde westen, enorm uitgestrekt, droog en hier en daar een kudde koeien. Een enorm contrast met de Vrijstaat, de provincie waar we gisteren zo'n zes uur door heen gesjeesd hebben.

Onze auto heeft een dubbele tank en geloof het of niet, we hebben hem in twee dagen leeg gereden a ongeveer 500km 120km/u berg op berg af per dag.. Dus voordat we het Addo binnenreden toch maar even getankt, zoals onze reis agent ons goed in de oren had geknoopt.

Ik heb de hele reis enorm uitgekeken naar Addo, de plek waar nog niet bijzonder lang geleden nog maar 10 olifanten leefden door extreme stroperij. Gelukkig is het gebied vanaf het moment dat er nog maar 10 olifanten leefden verklaard tot National Park en leven er nu minimaal 400 Afrikaanse Olifanten in dit, op het Kruger na, grootste beschermde gebied van Z-A.

Oké.. De camping lijkt op Renesse in hoogseizoen, zó druk! Dat is even wennen als je uit de, nog niet ontdekt door massa tourisme, Drakensbergen komt. Máár, onze Afrikaner buren zijn erg gezellig en de faciliteiten weer boven verwachting. Net lekker Afrikaans gegeten; bij de Spar hier heb je een kant-en-klaar balie met de lekkerste Afrikaanse gerechten, heerlijk als je niet al te uitgebreid kunt koken. Vanavond chillen en een wijntje doen bij het restaurant (hopelijk WiFi zodat de geïnteresseerden eindelijk ons dagboek weer kunnen lezen) en morgen met de auto het park in opzoek naar alles wat dit park ons te bieden heeft!