Dag 12 - Kuching naar Mulu NP - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Kaitlin Barsch - WaarBenJij.nu Dag 12 - Kuching naar Mulu NP - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Kaitlin Barsch - WaarBenJij.nu

Dag 12 - Kuching naar Mulu NP

Door: Kaitlin

Blijf op de hoogte en volg Kaitlin

25 Mei 2018 | Maleisië, Kuching

Het was weer vroeg, maar we worden er steeds beter in! De Grab taxi was weer feilloos op tijd waardoor we voor 13 Ringgit (= Niks) ook op tijd in het vliegtuig zaten. Ik heb trouwens uitgerekend dat we deze reis 13x met het vliegtuig gaan, gaat hier ook zo makkelijk! Nog wat geks, hier hebben ze alle leuke tentjes ( Starbucks bv.) bij de aankomsthal geplaatst, maar als reiziger ( ik in ieder geval) wil eerst graag mn baggage droppen en door de lugguage check heen, voordat ik wacht op het boarden met een koffie. Máár, eenmaal bij departures is er NIKS, zo vreemd en ondertussen irritant.

Goed, terug naar de reis.
Eerste vlucht naar Miri was als vanzelfsprekend, op het vliegveld van Miri wat gegeten en gedronken en na iets meer dan een uur door naar Mulu voor 20 minuten. Ik had gehoord dat dit vliegtuig vaak weken van te voren vol zit doordat er maar 20 plaatsen zijn én dat deze machine propellers heeft, zoals in een oude Indiana Jones film..... Tof. Maar voor wat hoort wat dus niet zeuren! Toestel was hartstikke nieuw en was super ervaring, kregen chocomel uitgedeeld. :)

Trouwens bij het boeken van deze reis vroegen ik of mam of we ook met de bus naar Mulu konden ipv vliegen. Alsof we een grapje maakten: 'nooooo, there is no road!' aangezien we in de 21e eeuw leven kon ik dit echt niet geloven ivm het groeiende toerisme, maar inderdaad, ik heb vanuit het vliegtuigje enkel dichtbebost tropisch regenwoud gezien, heel indrukwekkend, en Mulu bevind zich dus echt in de middle of nowhere. Precies wat wij mooi vinden; te complex voor het reguliere massatoerisme (sorry..) waardoor je op hele pure locaties komt.

Vanaf het vliegveld is het 1,5 km lopen naar het park, wat ik zó hilarisch vind is dat de ruig uitziende backpackers met jaloersmakende 'gear' zelfs voor dat stukje een taxi pakken, wie hou je nou voor de gek?!

We worden super ontvangen bij de receptie van het park en de eerste indruk van de omgeving is even positief, ondertussen al een hoop UNESCO Heritage area's gezien op de wereld, en dat doen ze toch erg goed met oog op conservatie en educatie.

Onze slaapplek was helemaal absurd, een "longhouse", met 4 appartementen volledig omringd met regenwoud en van alles voorzien. Het enige dat we gevraagd hadden was een eigen wc en douche, de rest maakte niet uit. Leuk extraatje dus!

Om 2 uur hadden we onze eerste tour, een bezichtiging van de Lang- en Deer Cave, we zijn de tour geëindigd met een 'bat Exodus' als in Sukau, alleen dan veel meer vleermuizen! Een beetje kort verhaal hier over, maar een geval "moet je bij zijn geweest'. De Deer Cave is de grootste van de wereld, vink op het lijstje!

Rond 7 uur waren we terug en we hadden 's middags onder het mom van 'YOLO' een lokaal gerecht besteld als diner genaamd 'steamboat', geen flauw idee wat dit ging worden. Dit is dus een soort fondue met lokale groentes, vlees en vis. Als fondue konden we kip of 'Tom nogwattes' cq. Pittig kiezen, mam wilde dat graag proberen dus doen we dat! Pittig is een understatement... Maar na enig experimenteren hadden we een manier gevonden toch lekker te kunnen eten door de mihoen en noedels koud te eten met gekookte vlees en vis, leuke ervaring!

Nog een wijntje op de veranda luisterend naar kikkers, krekels en de rest van het woud, geluksmomentje pur sang. Gaan slapen en rond 4 uur stond ik naast m'n bed omdat er een kakkerlak in m'n bed zat, m'n held mam heeft hem gevangen en buiten gezet. Geen idee hoe die binnen is gekomen aangezien alles hier echt super goed geregeld is met horren enzo. Maar ach het blijft het regenwoud.

Morgen gaan we naar de andere twee 'showcavede 'adventurecaves' zijn voor de echte bikkels met klimvervaring) in het park, de Cave of the winds & de Clearwater Cave waarna we hopelijk een goede indruk hebben van alle stalagmieten, stalagtieten en kolommen die hier zo uniek zijn, we zijn nooit uitgeleerd!

• 03 Juni 2018 - 07:42

Melissa:

Hihi geen weg

• 03 Juni 2018 - 07:43

Melissa:

Zie dat mijn reactie niet helemaal is geplaatst....

Maar geen weg kunnen wij ons inderdaad moeilijk voorstellen! En bij zo’n groot avontuur hoort natuurlijk een kakkerlak in je bed Hahah. Gelukkig is je stoere mama mee! Anders had ik je wel gered haha!